Elindult a Régió TV


Országos felvidéki magyar televízió, amely 0-24-ben élő adást közvetít? Illúzió? Nem. Valóság!

Mivel én is szakmabeli vagyok, hosszú éveken keresztül helyi, regionális és országos tévézéssel foglalkoztam, nagyon megörültem, hogy az a jogos igényünk - mármint a felvidéki magyarok jogos elvárása -, hogy nekünk is legyen saját országos televíziónk, ne csak pár perc a szlovák közszolgálati tévé alig nézett kettes csatornáján, a holt időnek számító délutáni idősávban. Nos, ez most valóra vált.

Én 1997-től a komáromi városi tévé kötelékében Batta Gyurival, Kurucz Ottóval, Kovács Szilvivel, Kren Arnival, Brančan Tomival és sok más ügyes és tehetséges kollégával az évek során, egyfajta úttörőként, az elsők között indítottunk be kábeles és terresztriális, azaz sima szélessávú antennával fogható helyi földi adást. A rögös kezdetek minden izgalmával és buktatójával együtt. Tudom tehát, hogy milyen a helyi szintű tévés munka, mennyi túlóra, mennyi bosszankodás a határidők, a műszaki dolgok klappolása miatt. A semmire nincs pénz, de minden legyen tipp-topp hozzáállás. Hosszan sorolhatnám.

Majd, amikor 2005-ben úgy döntöttem, hogy saját kezembe veszem a sorsom, és a vállalkozók nehéz, de reményteljes útjára léptem, elkezdtem a közszolgálati szlovák tévé magyar adásának helyi műsorkészítőként bedolgozni, kicsit belekóstoltam az ottani, úgymond "nagytévés" viszonyokba is.

Miután én magam is szerettem volna a felvidéki médiatörténetben némi nyomot hagyni, alkotni valami sajátot, ahogy az internet sávszélessége és a videók letöltési sebessége engedte, 2006 tavaszán (az idén 15 éve) elindítottam a KrálikTV-t, az első felvidéki magyar webtelevíziót. Tehát tulajdonosként, működtetőként is belekóstoltam a médiamenedzsment világába.

Sok-sok éven át szolgáltattam hír és háttér jellegű tévés anyagokat a KrálikTV nézőinek, majd a kezdés után két évvel a komáromi képviselő-testületi üléseket is elkezdtem rögzíteni és tájékoztatni a nézőket az ott történtekről. Eleinte "konzervből", azaz felvételről, majd, amikor az élő közvetítés lehetősége is adott lett a youtube-videómegosztó szerveren keresztül, akkor már élő adásként. Minden testületi anyagot elmentettem DVD-re. Ha ma utánaszámolok, hát nem kevés anyag. Nem beszélve a számtalan kávéházi és stúdióbeszélgetésként, Forró Téma és ALternatív MAgyarázat (ALMA) címszó alatt rögzített nyersanyagról. Bizony, a több tucat százas dvd-s doboz időtartama ezrekben mérhető. Ennyi időt és energiát, meg nem utolsósorban rengeteg pénzt öltem bele ebbe az eleve veszteséges vállalkozásba. Soha senkitől EGY FILLÉRT NEM PÁLYÁZVA!

A közért tettem, meg azért, hogy jobban belelássak, beletanuljak a politikába, és átlássam a közügyek menetét, megértsem a döntések hátterét. Ezt az információt természetesen nem hagytam meg magamnak, az emészthető részét megosztottam a KrálikTV nézőivel.

Ezt a munkát a városházi szóvivőségem alatt is végeztem, 2011-től Marek, majd 2014-től Stubendek polgármestersége alatt. Ezt követően ez a fejezete az életemnek és a KrálikTV-nek lezárult. Az okokat kifejtettem egy korábbi írásomban. Ha valakit érdekel, a www.kraliktv.eu honlapon megtalálja.

A kicsit hosszú bevezető után rátérek a lényegre. Azért ecseteltem a saját tévés munkám történetét, hogy megvilágítsam Önöknek azt, hogy egy országos élő tévéadás végső elindításához, igényes tartalommal való megtöltéséhez milyen helyi ismeretbeli és szakmai feltételek, és mennyi kemény és odaadó munka szükséges.  Mielőtt bárki azt feltételezné, hogy azért "píárolom" a  Régió TV-t, mert valami személyes vagy bedolgozói (anyagi) kapcsolat fűz hozzá, elmondom, hogy az égvilágon semmi. Az ok csupán annyi, hogy őszintén örülök annak, hogy végre létrejöhetett az, amiről minden felvidéki tévés már hosszú évek óta álmodozott. Egy saját felvidéki magyar tévé, amit mától a KrálikTV honlapján keresztül is elérhetnek. A bal oldali sávban a képre kattintva, a Régió TV honlapján elindíthatják az élő adást.

A továbbiakban  Elek Istvánt, az új tévé igazgatóját faggatom:

Hogyan lehetne röviden elmondani, hogy mi is az a Régió TV?

A Régió TV Szlovákia első országosan elérhető magyar nyelvű televíziója, amely a magyar ajkú lakosok tájékoztatását tűzte ki céljául. Rendszeres tájékoztatást adunk a Kárpát-medence területén élő magyarság mindennapjairól, közösségi történéseiről. Számunkra fontos az anyanyelven történő tájékoztatás.

Hol fogható, nézhető az adás?

Adásunk egyre több térségben látható és folyamatosan bővítjük azon hálózatok számát, ahol műsorunk látható lesz.  A Régió TV adása hozzávetőlegesen 350 000 tévénézőhöz jut el, és jelenleg az alábbi hálózatokban érhető el: a Régiomax, a Régiotel, az Antik TV, az Antik TVGO, a Carisma TV, a HEIZER TV, a MAGIO TV, a SWAN, a SLOVANET, a AVIS NITRA DVB T és a dunaszerdahelyi, érsekújvári, szepsi, füleki, losonci és rimaszombati adók kábelhálózatában és vételkörzetében.

Hogyan, kivel és miként áll össze a tartalom?

A tévés tudósítások, beszélgetések a MA7 csoport. Hírek.sk. Pannon TV, Erdély TV. Tv LocAll műhelyeiben készülnek és természetesen nálunk, a saját Régió TV stúdiónkban is folyik gyártás és saját gyártás. Az anyagok összesítése is itt történik nálunk, a füleki Régió TV stúdióban, hasonlóképpen a Beszéljünk róla és a Magyar Világ című stúdióbeszélgetések. Az itteni stúdiót öt fő működteti.

Miként lehet ezt anyagi értelemben is menedzselni, hiszen a gyártáson túl van számos más adminisztrációs, jogi és műszaki jellegű költség is?

A finanszírozást igyekszünk pályázati forrásokból fedezni, de megesik, hogy úgymond saját zsebből kell pénzeljük a projektet. Igaz 2019-ben sikerült elnyerni 50 ezer euró pályázati pénzt, 2020-ban 18 ezret, de az idén  még nem kaptunk semmilyen támogatást.

Ami még magyon fontos, hogy minden audiovizuális műsorszolgáltatást engedélyeztetni kell, ami szintén nem egyszerű feladat sok esetben. Pláne magyar médiumként.

2016-tól rendelkezünk országos műsorszórási engedéllyel, úgynevezett licenssel, amit - talán mondanom sem kell - nem volt egyszerű megszerezni. 2017-től van olyan engedélyünk, hogy napi 24 órában sugározhatunk élőben, amiből napi három óra új műsor. A licens tulajdonosa a losonci Kábel Telekom Kft., a tartalommal és műszaki háttérrel a Tv LocAll Média csoport foglalkozik az én vezetésemmel. Az engedélyünk nemcsak Szlovákia területére érvényes, adásunkat Magyarország, Románia és Szerbia területén is sugározhatjuk. A végső célunk az egész Kárpát-medence lefedése. Ez természetesen az online térben már meg is valósult, hiszen az interneten a világon bárki számára elérhetőek vagyunk, nézhető az élő adás.

Mi a helyzet a reklámmal? Sok pályázatból támogatott médium nem sugározhat reklámot.

Nálunk ez lehetséges, bizonyos mértékben. Jó is lenne, ha minél többen kihasználnák a vevő- vagy ügyfélkörük elérésére a mi televíziónkat is. Ilyen értelemben jól jönne a segítség. Továbbá a tartalom bővítése, színesítése kapcsán várjuk minél több helyi, városi és regionális televízió, stúdió, műhely jelentkezését.

Mik a további célok?

A kezdetekben 10 regionális DVB-T, tehát digitális földi adó bekapcsolásáról gondolkodtunk, a teljes magyarlakta vidék lefedése volt a cél. Ez egyelőre nem valósult meg, de a Felvidék tekintetében továbbra is ez a célunk.

Mi az oka, hogy ez még nem sikerült?

Hát, nem lesz nehéz kitalálni. A pénz. :)


Králik Róbert, a KrálikTV tulajdonosa

Írj megjegyzést!

Újabb Régebbi